Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Oficjalny Patron Skansenu

W 1959 roku CBKPTK opracowało dokumentację wagonu motorowego typu 5M, seria PKP SN80. Wraz z nią powstał projekt wagonu doczepnego typu 101A, w znacznej mierze wzorowanego na produkowanych wagonach typu 43A. W jego konstrukcji zmianie uległ kształt ścian czołowych, które wraz z czołownicą przesunięto do końca zewnętrznych ścian bocznych i górnej linii dachu. Modyfikacja pudła zwiększyła długość wagonu o 910mm; oba przedsionki czołowe po 447mm. Suwane drzwi w ścianach czołowych zastąpiono odchylnymi. Zabiegi te miały na celu zwiększenie szczelności i zapobieżenie przedostawaniu się spalin. Wagon otrzymał nowe, opuszczane okna (identyczne z zastosowanymi w wagonach motorowych 5M), z podwójnymi szybami umieszczonymi w jednej metalowej ramie. W układzie biegowym zastosowano nowe wózki (typu 101A), o rozstawie osi zmniejszonym do 2,5m, w których usprężynowanie belki bujakowej realizowały sprężyny śrubowe. Rekonstrukcji poddano także belkę bujakową wraz z gniazdem oparcia pudła. Niestety wózek nadal posiadał tradycyjne widłowe prowadzenie maźnic. Powiew postępu w tym węźle zaznaczyły tylko wykłady ślizgów i wideł maźniczych wykonane z trwałej stali manganowej. Wózek wyposażono dodatkowo w 2 amortyzatory hydrauliczne tłumiące drgania poprzeczne i pionowe. Przeznaczenie eksploatacyjne wagonów jako doczepnych miało swój wyraz także w wyposażeniu dodatkowym. Dla umożliwienia zestawiania składów pociągów zmiennokierunkowych np. 5M+101A+101A+5M wyposażono je w przewody i gniazda sterowania wielokrotnego umieszczone przy ścianach czołowych. W konstrukcji nowych wagonów zrezygnowano z zabudowy ogrzewania elektrycznego, pozostawiając jedynie parowe, zasilane z kotłów lub wytwornic pary. Większość „doczep” wyróżniał jasnokremowy kolor pudła od dolnej linii okien do linii dachu, nawiązujący do kolorystyki stosowanej w wagonach motorowych. Podobne malowanie zastosowano już wcześniej także w niektórych wagonach rodziny 43A. Produkcję wagonów nowej serii DBhixt, rozpoczętą w 1962 roku, powierzono Zakładom Cegielskiego, gdzie na sąsiednich stanowiskach trwał montaż wagonów motorowych serii SN80. Znajdujące się w Skansenie dwa wagony typu 101A zostały przekazane z wagonowni w Jaśle, gdzie pracowały do połowy lat 90.

Producent: H. Cegielski Poznań, rok budowy 1964

Dane techniczne

Liczba osi 4
Długość ze zderzakami 24,21 m
Rozstaw czopów skrętu 16,00 m
Liczba miejsc siedzących 76
Prędkość maksymalna 80 km/h
Ogrzewanie brak

Ten eksponat jest sprawny i gotów do uruchomienia

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking