Wagon osobowy nr 50 51 29-22 129-5 serii Bhixt
W 1959 roku CBKPTK opracowało dokumentację wagonu motorowego typu 5M, seria PKP SN80. Wraz z nią powstał projekt wagonu doczepnego typu 101A, w znacznej mierze wzorowanego na produkowanych wagonach typu 43A. W jego konstrukcji zmianie uległ kształt ścian czołowych, które wraz z czołownicą przesunięto do końca zewnętrznych ścian bocznych i górnej linii dachu. Modyfikacja pudła zwiększyła długość wagonu o 910mm; oba przedsionki czołowe po 447mm. Suwane drzwi w ścianach czołowych zastąpiono odchylnymi. Zabiegi te miały na celu zwiększenie szczelności i zapobieżenie przedostawaniu się spalin. Wagon otrzymał nowe, opuszczane okna (identyczne z zastosowanymi w wagonach motorowych 5M), z podwójnymi szybami umieszczonymi w jednej metalowej ramie. W układzie biegowym zastosowano nowe wózki (typu 101A), o rozstawie osi zmniejszonym do 2,5m, w których usprężynowanie belki bujakowej realizowały sprężyny śrubowe. Rekonstrukcji poddano także belkę bujakową wraz z gniazdem oparcia pudła. Niestety wózek nadal posiadał tradycyjne widłowe prowadzenie maźnic. Powiew postępu w tym węźle zaznaczyły tylko wykłady ślizgów i wideł maźniczych wykonane z trwałej stali manganowej. Wózek wyposażono dodatkowo w 2 amortyzatory hydrauliczne tłumiące drgania poprzeczne i pionowe. Przeznaczenie eksploatacyjne wagonów jako doczepnych miało swój wyraz także w wyposażeniu dodatkowym. Dla umożliwienia zestawiania składów pociągów zmiennokierunkowych np. 5M+101A+101A+5M wyposażono je w przewody i gniazda sterowania wielokrotnego umieszczone przy ścianach czołowych. W konstrukcji nowych wagonów zrezygnowano z zabudowy ogrzewania elektrycznego, pozostawiając jedynie parowe, zasilane z kotłów lub wytwornic pary. Większość „doczep” wyróżniał jasnokremowy kolor pudła od dolnej linii okien do linii dachu, nawiązujący do kolorystyki stosowanej w wagonach motorowych. Podobne malowanie zastosowano już wcześniej także w niektórych wagonach rodziny 43A. Produkcję wagonów nowej serii DBhixt, rozpoczętą w 1962 roku, powierzono Zakładom Cegielskiego, gdzie na sąsiednich stanowiskach trwał montaż wagonów motorowych serii SN80. Znajdujące się w Skansenie dwa wagony typu 101A zostały przekazane z wagonowni w Jaśle, gdzie pracowały do połowy lat 90.
Producent: H. Cegielski Poznań, rok budowy 1964
Dane techniczne
Liczba osi | 4 |
Długość ze zderzakami | 24,21 m |
Rozstaw czopów skrętu | 16,00 m |
Liczba miejsc siedzących | 76 |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Ogrzewanie | brak |
Ten eksponat jest sprawny i gotów do uruchomienia