Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Mecenas zabytków kolejnictwa

IMG_2032-1

0Skansen Taboru Kolejowego, który powstał na terenie dawnej parowozowni w Chabówce słynie z najliczniejszej i jednej z najciekawszych kolekcji eksponatów związanych z historią kolejnictwa na ziemiach polskich. Na kilku torach urządzono ekspozycję wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów, żurawi, i innego taboru specjalnego. Do obsługi czynnych parowozów, prowadzących pociągi retro pozostawiono urządzenia umożliwiające zaopatrzenie ich w węgiel i wodę oraz oczyszczenie paleniska. Na parterze w budynku administracyjnym otwarto wystawę stałą dzięki której wszyscy zwiedzający mają możliwość zapoznania się z historią kolei w rejonie Chabówki ze szczególnym uwzględnieniem parowozowni, która dziś pełni rolę Skansenu.

Nasze najcenniejsze eksponaty:

  • Parowóz tendrzak TKb-1479, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff w 1878 roku dla kolei lokalnej Magdeburg – Halberstadt.
  • Parowóz Tw12-12 budowy austriackiej (StEG, Wien, 1920 rok), przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach o słabej nawierzchni w dyrekcjach okręgowych: lwowskiej i krakowskiej.
  • Parowóz pospieszny Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 roku, reprezentujący najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej pod oznaczeniem serii Pt47.
  • Parowóz towarowy Ty37-17 zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 roku, reprezentujący serię 27 nowoczesnych maszyn budowy przedwojennej, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów towarowych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz jest jedynym zachowanym w Polsce.
  • Parowóz towarowy Tr202-19 budowy angielskiej, jeden z dwóch zachowanych egzemplarzy tej serii. Drugi (Tr202-28) znajduje się w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
  • Parowóz towarowy TKt1-63 budowy niemieckiej z 1916 roku, przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach podgórskich. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na trasie Kraków – Zakopane.
  • Parowóz towarowy TKt3-16 budowy niemieckiej z 1935 roku, przeznaczony obsługi pociągów osobowych i towarowych na liniach lokalnych. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na górskich liniach z Nowego Sącza, Jasła i Zagórza
  • Parowóz towarowy TKh100-51 zbudowany w niemieckiej wytwórni Orenstein & Koppel w 1928 roku. Maszyny tej serii obsługiwały pociągi na kolejach lokalnych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz pracował niegdyś na kolei Olesno – Praszka.
  • Pług wirnikowy z napędem parowym, zbudowany w 1943 roku, przeznaczony do odśnieżania torów z głębokich zasp śnieżnych.

Zwiedzanie i opłaty

W okresie od 29 kwietnia do 30 września 2016r. Skansen można zwiedzać codziennie:
– w dni robocze w godz. od 8:00 do 18:00,
– w soboty, niedziele i święta od godz. 8:00 do godz. 18:00.

W okresie od 1 październik do 31 październik 2016r. Skansen można zwiedzać codziennie:
– w dni robocze w godz. od 8:00 do 15:00,
– w soboty, niedziele i święta od godz. 8:00 do godz. 18:00.

W okresie od 1 listopad 2016 do 31 marca 2017r. Skansen można zwiedzać codziennie:
– w dni robocze w godz. od 8:00 do 15:00,
– w soboty, niedziele i święta od godz. 8:00 do godz. 15:00.

Ceny biletu wstępu:
– normalny 8,00 zł,
– ulgowy 4,00 zł. (Dzieci powyżej 4 roku życia do ukończenia 24 roku życia).
Istnieje możliwość zamówienia przewodnika (40,00zł) w dni robocze po wcześniejszej rezerwacji tel. (32) 722-38-75 lub 663-29-27-13. Faktury VAT wystawiane są tylko w dni robocze w godz.7:00 – 15:00.

 

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking