Parowóz Kp4-3772 gotowy po naprawie głównej
W środę 26 maja, na stacji Kolejki Bieszczadzkiej w Majdania odbył się odbiór końcowy po naprawie głównej parowozu Kp4-3772. Po próbach statycznych, lokomotywa została poddana jeździe próbnej na trasie Majdan – Balnica – Majdan.
Próba wypadła pozytywnie i parowóz powrócił do służby na bieszczadzkich szlakach wąskotorowych.
Prace w Chabówce trwały 14 miesięcy. Gruntownej naprawie poddano:
– podwozie parowozu,
– silnik parowy,
– korbowody, wiązary i ich łożyskowanie,
– układ biegowy,
– armaturę i osprzęt kotła,
– kocioł parowozu, w którym oprócz wymiany wszystkich zespórek, rur ogniowych, wymieniono ścianę sitową dymnicy oraz dzwono dymnicy. Zabudowano nowe rury parowlotowe i parowylotowe.
Parowóz otrzymał nowy popielnik, nową budkę maszynisty oraz nową otulinę kotła.
Odtworzono nową instalację elektryczną wraz z rozdzielnicą obwodów oświetlenia.
Przywrócono oryginalną kolorystkę malatury lokomotywy.
Tender parowozu był naprawiany systemem gospodarczym przez załogę Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
Jest to już drugi parowóz kolejki bieszczadzkiej (pierwszym był Las nr 1884), którego naprawę główną wykonały nasze warsztaty.
Życzymy Użytkownikowi i turystom przybywającym w Bieszczady wiele satysfakcji z podróży pociągami prowadzonymi czynnymi parowozami.
Poniżej galeria z naprawy i uruchomienia parowozu Kp4-3772.
Przyjazd Kp4-3772 do naprawy w Chabówce. Fot. Maciej Panasiewicz
Ostoja i silnik Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Wymiana zespórek kotła Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Kocioł parowozu Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Ostoja i silnik Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Ostoja i silnik Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Zdemontowane dzwono dymnicy kotła Kp4-3772. Fot. Maciej Panasiewicz
Posadowanienie naprawionego kotła w ostoi. Fot. Maciej Panasiewicz
Próba kotła na gorąco. Fot. Maciej Panasiewicz
Próba kotła na gorąco. Fot. Maciej Panasiewicz
Montaż armatury i budki nowej maszynisty. Fot. Maciej Panasiewicz
Montaż armatury. Fot. Maciej Panasiewicz
Prace montażowe osprzętu. Fot. Maciej Panasiewicz
Montaż armatury, instalacji elektrycznej w budce maszynisty. Fot. Maciej Panasiewicz
Ostatnie prace wykończeniowe i lakierowanie parowozu. Fot. Maciej Panasiewicz
Ostatnie prace wykończeniowe i lakierowanie parowozu. Fot. Maciej Panasiewicz
Parowóz gotowy po naprawie do transportu.
Kp4-3772 po przybyciu do stacji Balnica w trakcie jazdy próbnej na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej. Fot. Maciej Panasiewicz
Komisja odbiorcza parowozu Kp4-3772 na stacji Balnica w trakcie jazdy próbnej na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej. Fot. Maciej Panasiewicz
Kp4-3772 z pierwszym pociągiem pasażerskim po naprawie głównej na stacji w Majdanie. 26.05.2021r. Fot. Maciej Panasiewicz