Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Mecenas zabytków kolejnictwa

Dwuosiowe wagony tego typu stanowiły liczną serię wśród znormalizowanych stalowych konstrukcji budowanych przez kilkanaście wytwórni od 1928 roku dla Niemieckich Kolei Państwowych, jako rozwinięcie dotychczas budowanych wagonów 3 i 2/3 klasy z otwartymi pomostami. Dla poprawy komfortu zastosowano zabudowane przedsionki wejściowe. Po II wojnie światowej PKP odziedziczyły 80 wagonów omawianego typu. Do 1956 roku były eksploatowane jako wagony drugiej klasy, natomiast po zlikwidowaniu 3 klasy zostały przemianowane na pierwszą (seria Ai, ABi); w późniejszym czasie wagony te były stopniowo degradowane na drugą klasę (seria Bi). Wagony te mają stalową, nitowaną konstrukcję (ramową) z blaszanym poszyciem pudła. W wagonie oprócz zamkniętych przedsionków, wydzielono otwarte przedziały pasażerskie z centralnym przejściem wzdłuż wagonu. W przedziałach pasażerskich znajdowało się 20 ławek z miękkimi siedziskami (18 dwuosobowych i 2 jednoosobowe). Wagon posiadał oświetlenie elektryczne (żarówkowe). Ostatnie z nich zakończyły planową pracę pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz z numerem historycznym 9221 jest jednym z trzech przywróconych na początku lat 90. do pełnej sprawności technicznej.

Producent: Steinfurt (Niemcy), rok budowy 1929

Wnętrze wagonu serii Bi

Dane techniczne

Liczba osi 2
Długość ze zderzakami 14,04 m
Rozstaw osi 8,5 m
Liczba miejsc siedzących 48
Prędkość maksymalna 60 km/h
Ogrzewanie parowe

 

Ten eksponat jest sprawny i gotów do uruchomienia

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking