Wagon osobowy nr 09 205 serii Bi
Dwuosiowe wagony tego typu stanowiły liczną serię wśród znormalizowanych stalowych konstrukcji budowanych przez kilkanaście wytwórni od 1928 roku dla Niemieckich Kolei Państwowych, jako rozwinięcie dotychczas budowanych wagonów 3 i 2/3 klasy z otwartymi pomostami. Dla poprawy komfortu zastosowano zabudowane przedsionki wejściowe. Po II wojnie światowej PKP odziedziczyły 80 wagonów omawianego typu. Do 1956 roku były eksploatowane jako wagony drugiej klasy, natomiast po zlikwidowaniu 3 klasy zostały przemianowane na pierwszą (seria Ai, ABi); w późniejszym czasie wagony te były stopniowo degradowane na drugą klasę (seria Bi). Wagony te mają stalową, nitowaną konstrukcję (ramową) z blaszanym poszyciem pudła. W wagonie oprócz zamkniętych przedsionków, wydzielono otwarte przedziały pasażerskie z centralnym przejściem wzdłuż wagonu. W przedziałach pasażerskich znajdowało się 20 ławek z miękkimi siedziskami (18 dwuosobowych i 2 jednoosobowe). Wagon posiadał oświetlenie elektryczne (żarówkowe). Ostatnie z nich zakończyły planową pracę pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz z numerem historycznym 09 205 jest jednym z trzech przywróconych na poczatku lat 90. do pełnej sprawności technicznej.
Producent: Beuchelt (Niemcy), rok budowy 1929
Wnętrze wagonu serii Bi
Dane techniczne
Liczba osi | 2 |
Długość ze zderzakami | 14,04 m |
Rozstaw osi | 8,5 m |
Liczba miejsc siedzących | 48 |
Prędkość maksymalna | 60 km/h |
Ogrzewanie | parowe |
Ten eksponat jest sprawny i gotów do uruchomienia