SN61-168
Wagony serii SN61 stanowiły rozwinięcie konstrukcji wagonów motorowych serii SN52 i SN60. Pojazd wyposażono w silnik spalinowy o dość dużej mocy połączony z przekładnią mechaniczną sterowaną elektro-pneumatycznie. Producentem silników były zakłady Ganz-MAVAG; ostatnich 50 egzemplarzy (z 250 zamówionych przez PKP) zostało wyposażonych w polskie silniki produkowane na licencji firmy Henschel. Wagony serii SN61 mogły prowadzić trzy wagony doczepne. W tym celu składy zestawiano z m.in. wagonów typu 101A, których dwa czynne egzemplarze o numerach 50 51 29-22 129-5 i 50 51 29-22 130-3 znajdują się w Skansenie w Chabówce. W latach 70. wagony spalinowe serii SN61 prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. „Tatry” z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym głównie w dawnej Dyrekcji Gdańskiej i Szczecińskiej. Wagony serii SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku. Znajdujący się w Chabówce wagon serii SN61 z numerem „168” został sprowadzony w 1993 roku z Lokomotywowni Chojnice, gdzie obsługiwał lokalne pociągi osobowe. Jest jednym z dwóch egzemplarzy w Polsce zachowanych do celów muzealnych.
Producent: GANZ MAVAG (Węgry), rok budowy 1971
Dane techniczne:
Układ osi | B’ 2′ |
Prędkość konstrukcyjna | 100 km/h |
Moc znamionowa | 367 kW |
Średnica kół | 940 mm |
Całkowity ciężar służbowy | 57,8 t |
Długość ze zderzakami | 24,215 m |
Liczba miejsc siedzących | 48 + 5 |
Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny