Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Oficjalny Patron Skansenu

Wagony serii SN61 stanowiły rozwinięcie konstrukcji wagonów motorowych serii SN52 i SN60. Pojazd wyposażono w silnik spalinowy o dość dużej mocy połączony z przekładnią mechaniczną sterowaną elektro-pneumatycznie. Producentem silników były zakłady Ganz-MAVAG; ostatnich 50 egzemplarzy (z 250 zamówionych przez PKP) zostało wyposażonych w polskie silniki produkowane na licencji firmy Henschel. Wagony serii SN61 mogły prowadzić trzy wagony doczepne. W tym celu składy zestawiano z m.in. wagonów typu 101A, których dwa czynne egzemplarze o numerach 50 51 29-22 129-5 i 50 51 29-22 130-3  znajdują się w Skansenie w Chabówce. W latach 70. wagony spalinowe serii SN61 prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. „Tatry” z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym głównie w dawnej Dyrekcji Gdańskiej i Szczecińskiej. Wagony serii SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku. Znajdujący się w Chabówce wagon serii SN61 z numerem „168” został sprowadzony w 1993 roku z Lokomotywowni Chojnice, gdzie obsługiwał lokalne pociągi osobowe. Jest jednym z dwóch egzemplarzy w Polsce zachowanych do celów muzealnych.

Producent: GANZ MAVAG (Węgry), rok budowy 1971

Dane techniczne:

Układ osi B’ 2′
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Moc znamionowa 367 kW
Średnica kół 940 mm
Całkowity ciężar służbowy 57,8 t
Długość ze zderzakami 24,215 m
Liczba miejsc siedzących 48 + 5

Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking