Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Oficjalny Patron Skansenu

Parowozy serii TKt48 produkowano od 1950 do 1957 roku. Polskie Koleje Państwowe zakupiły 191 lokomotyw tego typu, obsługując nimi pociągu w ruchu podmiejskim i lokalnym, a w rejonach górskich pociągi osobowe i pospieszne. Znajdujący się w Chabówce czynny parowóz TKt48-191 był ostatnią lokomotywą parową zbudowaną dla PKP w chrzanowskim Fabloku. W kwietniu 1990 roku jako ostatnia maszyna tej serii opuścił Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy po wykonanej naprawie głównej. Parowóz TKt48-191 pracował niegdyś w Parowozowni w Suchej, gdzie przed elektryfikacją obsługiwał pociągi na linii zakopiańskiej

Producent: Fablok (Chrzanów), rok budowy 1957, nr fabr. 4781

Dane techniczne:

Układ osi 1 – 4 – 1
Prędkość konstrukcyjna 80 km/h
Średnica cylindra 500 mm
Skok tłoka 700 mm
Nadciśnienie pary w kotle 16 at.
Powierzchnia rusztu 2,97 m2
Powierzchnia ogrzewalna 123,1 m2
Powierzchnia przegrzewacza 48,6 m2
Średnica kół napędnych 1450 mm
Średnica kół tocznych 850 mm
Całkowity ciężar służbowy 98,0 t
Zapas wody 10 m3
Zapas węgla 6 t

Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking