TKt48-191
Parowozy serii TKt48 produkowano od 1950 do 1957 roku. Polskie Koleje Państwowe zakupiły 191 lokomotyw tego typu, obsługując nimi pociągu w ruchu podmiejskim i lokalnym, a w rejonach górskich pociągi osobowe i pospieszne. Znajdujący się w Chabówce czynny parowóz TKt48-191 był ostatnią lokomotywą parową zbudowaną dla PKP w chrzanowskim Fabloku. W kwietniu 1990 roku jako ostatnia maszyna tej serii opuścił Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy po wykonanej naprawie głównej. Parowóz TKt48-191 pracował niegdyś w Parowozowni w Suchej, gdzie przed elektryfikacją obsługiwał pociągi na linii zakopiańskiej
Producent: Fablok (Chrzanów), rok budowy 1957, nr fabr. 4781
Dane techniczne:
Układ osi | 1 – 4 – 1 |
Prędkość konstrukcyjna | 80 km/h |
Średnica cylindra | 500 mm |
Skok tłoka | 700 mm |
Nadciśnienie pary w kotle | 16 at. |
Powierzchnia rusztu | 2,97 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna | 123,1 m2 |
Powierzchnia przegrzewacza | 48,6 m2 |
Średnica kół napędnych | 1450 mm |
Średnica kół tocznych | 850 mm |
Całkowity ciężar służbowy | 98,0 t |
Zapas wody | 10 m3 |
Zapas węgla | 6 t |
Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny