Ol12-7
Parowozy serii Ol12 stanowiły zmodernizowaną wersję (na parę przegrzaną) austriackich parowozów serii 329. Po pierwszej wojnie światowej na PKP znalazło się 106 maszyn tej serii, które obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz z numerem „7” jest jedynym zachowanym w Polsce parowozem serii Ol12, który w 1993 roku został odbudowany w ZNTK w Pile. Jest obecnie najstarszym czynnym parowozem na PKP.
Producent: StEG (Wien), rok budowy: 1912, nr fabr. 3849
Dane techniczne
Układ osi | 1 – 3 – 1 |
Prędkość konstrukcyjna | 90 km/h |
Średnica cylindra | 475 mm |
Skok tłoka | 720 mm |
Nadciśnienie pary w kotle | 15 at. |
Powierzchnia rusztu | 3,0 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna | 119,6 m2 |
Powierzchnia przegrzewacza | 30,0 m2 |
Średnica kół napędnych | 1625 mm |
Średnica kół tocznych | 870 mm |
Całkowity ciężar służbowy | 100,2 t |
Seria tendra | 16C11 |
Zapas wody | 16 m3 |
Zapas węgla | 6,8 t |
Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny