Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Oficjalny Patron Skansenu

Lokomotywy serii OKz32 zbudowano w ilości 25 sztuk w latach 1934-1936 z przeznaczeniem do obsługi pociągów pasażerskich na górskich trasach: Kraków – Zakopane i Tarnów – Krynica. Znajdujący się obecnie w Chabówce parowóz OKz32-2 został skreślony z inwentarza PKP ponad 30 lat temu (5 czerwca 1974 roku) i jako jedyny z serii był przeznaczony do celów muzealnych. Po postoju w Tarnowskich Górach i Muzeum Kolejnictwa w Warszawie został odbudowany i przywrócony do pełnej sprawności technicznej w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile, skąd powrócił do służby w grudniu 1991 roku. ostatnią naprawę główną przeprowadzono w warsztatach w Chabówce w sierpniu 2014 r. przywracając maszynie oryginalny wygląd i kolorystykę.

Producent: H. Cegielski (Poznań), rok budowy 1934, nr fabr. 306

Dane techniczne:

Układ osi 1 – 5 – 1
Prędkość konstrukcyjna 75 km/h
Średnica cylindra 630 mm
Skok tłoka 700 mm
Nadciśnienie pary w kotle 15 at.
Powierzchnia rusztu 3,8 m2
Powierzchnia ogrzewalna 184,1 m2
Powierzchnia przegrzewacza 66,0 m2
Średnica kół napędnych 1450 mm
Średnica kół tocznych 860 mm
Całkowity ciężar służbowy 118,4 t
Zapas wody 10 m3
Zapas węgla 6,0 t

Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking