OKz32-2

Lokomotywy serii OKz32 zbudowano w ilości 25 sztuk w latach 1934-1936 z przeznaczeniem do obsługi pociągów pasażerskich na górskich trasach: Kraków – Zakopane i Tarnów – Krynica. Znajdujący się obecnie w Chabówce parowóz OKz32-2 został skreślony z inwentarza PKP ponad 30 lat temu (5 czerwca 1974 roku) i jako jedyny z serii był przeznaczony do celów muzealnych. Po postoju w Tarnowskich Górach i Muzeum Kolejnictwa w Warszawie został odbudowany i przywrócony do pełnej sprawności technicznej w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile, skąd powrócił do służby w grudniu 1991 roku. ostatnią naprawę główną przeprowadzono w warsztatach w Chabówce w sierpniu 2014 r. przywracając maszynie oryginalny wygląd i kolorystykę.
Producent: H. Cegielski (Poznań), rok budowy 1934, nr fabr. 306
Dane techniczne:
Układ osi | 1 – 5 – 1 |
Prędkość konstrukcyjna | 75 km/h |
Średnica cylindra | 630 mm |
Skok tłoka | 700 mm |
Nadciśnienie pary w kotle | 15 at. |
Powierzchnia rusztu | 3,8 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna | 184,1 m2 |
Powierzchnia przegrzewacza | 66,0 m2 |
Średnica kół napędnych | 1450 mm |
Średnica kół tocznych | 860 mm |
Całkowity ciężar służbowy | 118,4 t |
Zapas wody | 10 m3 |
Zapas węgla | 6,0 t |
Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny