Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Mecenas zabytków kolejnictwa

Lokomotywa SP42-260, zbudowana w 1978 roku jest jedynym zachowanym, czynnym reprezentantem serii będącej odmianą konstrukcyjna najpopularniejszej w Polsce spalinowej lokomotywy manewrowej serii SM42. Przystosowana jest do obsługi pociągów pasażerskich przez wyposażenie jej w kocioł typu WB-5 do wytwarzania pary wodnej niezbędnej do ogrzewania wagonów pasażerskich w okresie zimowym. Ponadto lokomotywy tej serii wyposażone zostały w urządzenie SHP (samoczynne hamowanie pociągu) dla zwiększenia bezpieczeństwa przewozów. Znajdująca się w Chabówce SP42-260 trafiła do Skansenu w 2014 roku. Wcześniej stacjonowała w Lesznie, gdzie mimo bliskiego sąsiedztwa z Parowozownią Wolsztyn nie znaleziono dla niej zatrudnienia jako czynnego eksponatu muzealnego. Przed dotarciem do Chabówki lokomotywa przeszła gruntowna naprawę w Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie pod okiem pracowników Skansenu przywrócono jej oryginalną kolorystykę pudła, historyczne zderzaki i pługi lemieszowe. Seria SP42 jest również związana z historią Lokomotywowni w Chabówce, bowiem takie maszyny przez wiele lat obsługiwały pociągi pasażerskie na trasie z Chabówki do Nowego Sącza.

Dane techniczne

Układ osi: Bo’ Bo’
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Moc znamionowa: 590 kW
Średnica kół: 1100 mm
Całkowity ciężar służbowy: 71,3 t
Długość ze zderzakami: 14,24 m

Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking