Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Mecenas zabytków kolejnictwa

EP03_01_2-1W 1951 roku Polskie Koleje Państwowe otrzymały osiem lokomotyw elektrycznych na napięcie 3kV, wyprodukowane w szwedzkiej wytwórni ASEA. Przeznaczone były do obsługi dalekobieżnych pociągów pasażerskich. Konstrukcja układu biegowego oraz urządzeń elektrycznych była wzorowana na budowanych przed wojną lokomotywach serii E100. W latach 50. prowadziły pociągi pasażerskie z Łodzi do Warszawy i Krakowa oraz na Górny Śląsk. Wraz z dostawą nowoczesnych elektrowozów serii EU05, EU06 i EU07, lokomotywy EP03 zatrudniano do obsługi pociągów niższej rangi. Ostatnie lokomotywy serii EP03 (pierwotne oznaczenie od E151 do E158) wycofano z eksploatacji już na początku lat 70. Znajdujący się w Skansenie egzemplarz z numerem „1” jest jedynym czynnym eksponatem tej serii. Jego odbudowę (naprawę główną) przeprowadziły ZNTK w Mińsku Mazowieckim w 1997 roku. Obecnie jest najstarszym elektrowozem muzealnym w Polsce.

Producent: ASEA (Szwecja), rok budowy 1951

Dane techniczne:

Układ osi Bo’ Bo’
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Moc silników trakcyjnych 4 x 405 kW
Średnica kół 1220 mm
Całkowity ciężar służbowy 81,2 t
Długość ze zderzakami 14,17 m

Ten eksponat jest tymczasowo niesprawny

Przyjedź i zobacz

Skansen oferuje

Zwiedzanie Skansenu

Prezentujemy ekspozycję m.in. około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: normalnotorowych i wąskotorowych

Wynajęcie pociągu retro

Wynajmujemy parowozy wraz z obsługą, wagony, składy historyczne m. in. dla potrzeb realizacji zdjęć filmowych

Rezerwacja noclegu

Dysponujemy 25 miejscami noclegowymi w pokojach 2, 3 i 4-osobowych. Goście mają do dyspozycji kuchnię, salę kominkową, grill, parking