Wykonanie naprawy głównej parowozu OKz32-2
Słynna „okazeta” to jeden z niewielu parowozów, które od samego początku
zaprojektowane zostały z myślą o konkretnej trasie. Do dzisiaj maszyna serii
OKz32-2 uchodzi za ikonę „zakopianki”, czyli linii łączącej Kraków ze stolicą Tatr. Po kilkuletniej przerwie mieliśmy okazję podziwiać ją w pełnej krasie podczas „Parowozjady 2014”. Wydarzenie to było możliwe dzięki zaangażowaniu pracowników Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. W 80. rocznicę budowy parowozu OKz32-2 postanowiliśmy ukończyć jego naprawę główną i przywrócić go do życia.
Dla nas, naprawa OKz32-2 to było wielkie wyzwanie. Naprawa główna wiązała
się z kapitalnym remontem kotła, układu biegowego, naprawą wszystkich łożysk
osiowych, wiązarowych i korbowodowych. Wiele pracy poświęciliśmy
na naprawę silnika parowego, który miał poważne usterki.
Odbudowano armaturę kotła, układ pneumatyczny hamulca, piasecznic,
instalację elektryczną i wiele innych podzespołów. Chcieliśmy, aby po tej
naprawie, na 80-lecie swojej służby, parowóz wyglądał możliwie jak
najlepiej. Po zaprezentowaniu OKz32-2 na Parowozjadzie otrzymaliśmy
wiele pozytywnych komentarzy. Parowóz wygląda jak nowy, także dlatego, że
przywrócono mu oryginalne malowanie.
To cieszy i potwierdza sens zaangażowania PKP CARGO S.A. jako mecenasa
zabytków techniki kolejowej.