Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

PKP CARGO S. A.
Mecenas zabytków kolejnictwa

Mimo jesieni i zbliżającej się zimy, oferta przejazdów pociągami retro po najpiękniejszych szlakach Małopolski wciąż jest aktualna.Zapraszamy na przejazdy 5 i 6 grudnia do Zakopanego i Mszany Dolnej. W listopadzie również mamy potwierdzone zamówienie na udział naszych parowozów w produkcji filmowej.
Oprócz realizacji przejazdów pociągami retro w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej równocześnie praca wre w naszych warsztatach. Trwa naprawa główna parowozu Pt47-65. Kocioł został posadowiony i przytwierdzony do ramy parowozu. Przy okazji, z uwagi na liczne pęknięcia konieczne było wykonanie od nowa wszystkich blach wahliwych łączących kocioł z ramą parowozu. Gotowy po gruntownej naprawie, a w wielu szczegółach odbudowie, jest cały układ biegowy parowozu, silnik parowy (m.in. z nowymi tarczami suwakowymi), wyrównywacze ciśnienia, mechanizm stawidła, elementy układu wylotu pary, układ hamulcowy, układ centralnego smarowania, urządzenia cięgłowo – zderzne, pomosty oraz popielnik. Odbudowaliśmy również otulinę kotła, która w całości będzie nowa.
Obecnie trwają już prace odtworzeniowo – montażowe wszystkich pozostałych układów i wyposażenia parowozu, których części składowe, z uwagi na całkowite zużycie lub ich brak (np. łożyska wiązarowe, pochodziły z innej serii parowozu), łożyska krzyżulcowe, łożyska korbowodowe, belki rusztowe, ruszta wykonaliśmy od podstaw. Gruntownej naprawy wymagały wszystkie wiązary i korbowody z uwagi na znaczne wypracowania łbów i nieprawidłową geometrię. Parowóz otrzyma też nową budkę maszynisty.
Rozpoczęliśmy również naprawę rewizyjną wagonów retro dwuosiowych nr 014160 BCi i 014 330 BCi, które wrócą na szlak już wiosną 2016 roku.